הציר הרפואי- מהן השאלות שחשוב לשאול את הצוות המטפל במהלך האבחנה והטיפול?

כתבה ראשונה בסדרת "מסע המטופל"

כאשר אנחנו או אדם מיקירינו מתמודדים עם מצב רפואי מורכב, נרצה לקבל את הטיפול הרפואי הטוב ביותר. עם זאת מחקרים מראים כי במפגשים עם הרופא, הרבה מאיתנו מתקשים להביע את עצמנו, לשאול את השאלות הנכונות, ולנווט את השיח למקום בו אנו מקבלים מענה מלא לצרכים שלנו. מצב זה עלול להוביל לשיחה עם רופא שבה אנחנו לא מבינים לחלוטין את הייעוץ הרפואי שקיבלנו, או לא נשאלות שאלות אשר מהותיות להמשך הטיפול.

בנוסף, בעידן בו אנו חיים כמות המידע שאנחנו חשופים אליו היא אין סופית, ולעתים כאשר נמצא את עצמנו מבולבלים או לא בטוחים לאחר המפגש עם הרופא, נחפש בעצמנו את המידע וננסה לגשר על הפערים, אך במקרים רבים עומס המידע הרב עלול ליצור מצבי מצוקה אשר ניתן לפתור באמצעות הנגשת המידע בצורה נגישה ובהירה.

מנהל האירוע הרפואי מלווה את המטופל בשלושה צירים מרכזיים: רפואי, ביטוחי וסוציאלי, ומנגיש עבורו ועבור בני המשפחה את המידע באופן בהיר ומותאם אישית, כאשר השלב הראשוני בתהליך הליווי הוא ללמוד איך לקחת חלק פעיל בתקשורת מול הרופא, ובמילים אחרות: אילו שאלות אנחנו צריכים לשאול במפגש עם הרופא המטפל?

  1. "אילו תופעות לוואי ייתכנו בעקבות הטיפול?"

הבנת תופעות הלוואי אשר עלולות לנבוע משיטת הטיפול היא שיקול חשוב ביותר בבחירת סוג הטיפול. לרוב, הרופא המטפל ימליץ על אופן טיפול מסוים שייתכן והוא המתאים ביותר עבור הגורם המרכזי למחלה, ויזכיר את הסיכונים האפשריים הנובעים מתופעות הלוואי. חשוב לזכור, שלעתים תופעות הלוואי מן הטיפול עלולות להיות משמעותיות בהשפעתן על גופנו וההתנהלות היומית שלנו אף ותר מן המחלה עצמה, ולכן חשוב להבין אותן על כל השלכותיהן.

 

  1. "האם ישנן דרכי טיפול נוספות מלבד זו שמוצעת לי?"

כיום, עולם הרפואה צועד בצעדי ענק אל עבר טיפול מותאם אישית. ייתכן וישנן מספר אפשרויות טיפול אשר עומדות בפנינו, וישנה חשיבות גדולה לבחירה משותפת של הרופא והמטופל באופן הטיפול בו מתמקדים. אנו ממליצים בחום לשאול את הרופא על קשת הטיפולים האפשריים יחד עם יתרונותיו וחסרונותיו של כל טיפול ספציפי.

 

  1. "מה הן התוצאות האפשריות שאצפה מאופן הטיפול?"

חלק מהבנת היתרונות והחסרונות של אופני הטיפול האפשריים השונים, הוא יצירת תיאום ציפיות ליום שאחרי סיום הטיפול. בכדי לאפשר קבלת החלטות שקולה, יש לבקש מהרופא את ההערכה המציאותית ביותר בנוגע להשפעת הטיפול הנבחר.

 

  1. "האם ישנן פעולות אקטיביות אשר יכולות לשפר את איכות החיים שלי?"

לרוב, השיחה עם הרופא יכלול את המלצותיו הרפואיות, אך גם לאורח החיים שלנו יכולות להיות השפעות על הטיפול עצמו ועל תוצאותיו. אנו ממליצים לשאול את הרופא האם יש שינויים תזונתיים, ברמת הפעילות הגופנית, איכות וכמות השינה, ניהול המתחים והלחצים ועוד, אותם ניתן לבצע על מנת להשפיע ולשפר באופן אקטיבי את איכות חיינו.

 

  1. "אילו עוד שאלות נוספות ייתכן ולא שאלתי?"

שאלה חשובה זו, עוזרת לנו לנווט את מחשבתו של הרופא אל עבר מחוזות שונים מהפרוטוקול הקבוע. בזכות מהלך זה, ייתכן והרופא ישקול נושאים משיקים נוספים, ויעזור למצוא מערך הוליסטי של הטיפול המיטיב ביותר עבורנו.

 

חשוב להכין את עצמנו לפני המפגש עם הרופא- אנו ממליצים להכין רשימת שאלות טרם הפגישה ולכתוב הערות ותובנות במהלכה. הכנה זו תעזור לנו לוודא שאיננו שוכחים דבר.

לבסוף, מומלץ מאוד להגיע למפגש עם הרופא בליווי אדם שאנו סומכים עליו, מהלך זה מבטיח כי ייאסף מידע רב יותר במהלך הפגישה, ובעיקר מקנה לנו תמיכה ודרך נוספת לבטא את מחשבותינו ורצונותינו לאורך כל מהלך הטיפול.

 

חשוב לדעת,

במערכות הבריאות בעולם, שמים דגש על ניהול אירוע רפואי באופן מקצועי על ידי גורם בלתי-תלוי (Medical Case Manager).

מנהל אירוע רפואי המלווה את המטופל בשלושה צירים מרכזיים: רפואי, ביטוחי וסוציאלי, ומנגיש עבורו ועבור בני המשפחה את המידע באופן בהיר ומותאם אישית, כאשר השלב הראשוני בתהליך הליווי הוא ללמוד כיצד לקחת חלק פעיל בתקשורת מול מערכת הרפואה.

 

בפרק הבא נעסוק בצד הכלכלי של ניהול אירוע – מה חשוב לדעת על מקורות הביטוח והמימון בארץ כאשר ניגשים לטיפול באירוע רפואי

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

מאמרים נוספים

מאמרים

מי מנהל את המחלה שלי?

מי מנהל את המחלה שלי ? הסרטון הבא עוסק בהכנה לביקור אצל רופא/ה מומחה – "טיפים" חשובים : הצטיידו בשאלות מוכנות מראש, הקליטו או כתבו